Presteer jij goed onder druk? Ik wel. Misschien komt dat door mijn vroegere werk als journalist bij het ANP. Iedere minuut telde. Als ik die druk voel, heb ik een websitetekst, artikel of ander stuk zo geschreven. Leuk voer voor een blog, dacht ik zo. Ik kan er lang over uitweiden, maar je hebt vast nog meer te doen, toch? Dus heel simpel: leg jezelf altijd een deadline op.
Zonder deadline schuif je de schrijfklus voor je uit en blijf je onzichtbaar. Als je geen blog publiceert of nieuwsbrief schrijft, weten mensen niet dat je er bent. Je bereikt geen potentiële klanten. Dat betekent dat je omzet misloopt.
Door jezelf een uiterste publicatiedatum op te leggen weet je zeker dat je de teksten die je in je hoofd hebt, ook echt schrijft. Schrijven met een deadline maakt je productief. Je kunt op meerdere manieren jezelf een schop onder je lieftallige kont geven. Gebruik bijvoorbeeld de volgende vijf tips.
Kies een datum waarop jouw blog of nieuwsbrief de deur uit moet. Schrijf het op in je agenda en hou je aan je eigen afspraak. Doe alsof je een deal met iemand anders hebt gesloten. Afspraken met klanten kom je toch ook altijd na? Vraag desnoods of je partner of een vriend je eraan herinnert.
Houd je ook aan een deadline tijdens het schrijven. Dat voorkomt dat je uren blijft sleutelen aan een tekst. Zet daarom een timer. In die tijd ga je geconcentreerd aan de slag.
Zet een herinnering in je digitale agenda of je telefoon. Stel een paar dagen van tevoren een waarschuwing in. Dan kom je op de dag zelf niet voor verrassingen te staan. En je hebt nog even tijd om te brainstormen over het stuk dat je gaat schrijven. Stel ook een reminder in op de dag van de deadline.
Zoek een blog-, website- of schrijfbuddy. Spreek met elkaar af hoe vaak je een blog publiceert en herinner elkaar daaraan. Samen overleggen over mogelijke onderwerpen maakt het creëren van nieuwe stukken nog leuker.
Het is goed. Je hebt het geschreven. Je brengt je waardevolle kennis over. Daar kan je trots op zijn. Laat het los zodra je op publiceren hebt geklikt. Op naar je volgende verhaal!